Kodanska
![](http://aulama.dk/cdn/shop/files/Untitled-3_2bbf63ec-05a4-4283-89f0-46e87cfd25ca_1445x.jpg?v=1711487156)
Marie Graff
Bag Kodanska står designer og CEO, Marie Graff. Kodanska betyder Københavnsgade på tjekkisk og er navnet på den gade i Prag, hvor Marie og hendes familie boede i en årrække. Maries mand, Anders var udstationeret i landet og det gav en helt ny hverdag for Marie med masser af tid og plads til hendes medfødte skabertrang og drivkraft indenfor iværksætteri. Det var her ideen til virksomheden Kodanska opstod. Marie manglede nemlig en saltkrukke i hjemmet og kunne ikke finde en udgave, hvor både funktion og æstetik gik op i en højere enhed. Det blev starten på et samarbejde med en lokal keramiker, som gjorde Maries ideer om den ideelle saltkrukke til virkelighed. Saltkrukken blev hurtigt populær hos venner og familie og inden længe stod Marie på en messe for up-coming danske, designere. Kodanska-eventyret tog pludselig fart. Samtidig voksede Maries interesse for den tjekkiske glaskunst og nye produkter blev udarbejdet i samarbejde med et lokalt glaspusteri i Prag.
![](http://aulama.dk/cdn/shop/files/Untitled-2_a4ccde75-b497-40ea-a88f-240eb8787fcd_1445x.jpg?v=1712231599)
Tjekkiske glaspustere
I 2017 flyttede Marie og familien tilbage til Danmark, men tilhørsforholdet til Tjekkiet og særligt glaspusterne er stadig stort, derfor besøger Marie sine tjekkiske glaspustere ca. en gang om måneden. Her værner hun om de tjekkiske relationer og udvikler ideer og designs i tæt samarbejde med glaspusterne.
Forholdet til glaspusterne er altafgørende, uden dem er der ingen Kodanska, derfor tilrettelægger Marie sit samarbejde, så det tilgodeser glaspusterne bedst muligt. Hun tilpasser bl.a. produktionen af kollektionerne, så de skaber kontinuerligt arbejde for glaspusterne hele året og ikke blot giver sæsonarbejde.
Herudover værner hun om den personlige relation til den enkelte glaspuster og er altid i løbende dialog omkring produktionen for at være i øjenhøjde med glaspusternes behov, udfordringer og ønsker.
![](http://aulama.dk/cdn/shop/files/Untitled-3_d7618b05-575a-43fc-96be-36283853d1f3_1445x.jpg?v=1711487316)
Kodanska værdier
At sikre transparens ved at lukke kunderne med ind i maskinrummet, lige fra den indledende designproces til den endelige produktion
Aldrig at gå på kompromis med kvalitet, derfor har Kodanska hele 6 kvalitetstjek der understøtter deres høje kvalitetskrav.
Fairness fremfor rabat, derfor betales producenter det samme beløb for ét produkt som for 100 produkter, og der arbejdes altså ikke med mængderabat.
Udelukkende håndlavede produkter, og derfor er hvert produkt et unika.
Kunder er med til at definere forretningen, da Kodanska udvikler sig i takt med kundernes ønsker og behov.
Vægter ordentlighed og god forretningsetik som afgørende elementer i Kodanskas kultur, det betyder, at aftaler overholdes og har stor lydhørhed overfor samarbejdspartnere.
Glaspusterne er en integreret del af Kodanska-teamet, derfor tilrettelægges produktionen, så de har kontinuerligt arbejde hele året.
© 2024 Au Lama | CVR: 42969990